Układ wysokiego napięcia (układ zapłonowy) jest podstawowym systemem, obok układu zasilania paliwem (benzyną), niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania jednostek napędowych o zapłonie iskrowym. Zadaniem układu zapłonowego w nowoczesnym silniku benzynowym jest inicjacja procesu spalania mieszanki paliwowo-powietrznej oraz prawidłowy jego przebieg, co skutkuje osiąganiem odpowiednich parametrów trakcyjnych jednostki napędowej oraz w zakresie emisji szkodliwych składników spalin.
Sprawność układu zapłonowego (układu wysokiego napięcia) jest bardzo istotna dla prawidłowego uruchamiania silnika w każdych warunkach (nawet w ekstremalnych warunkach zimowych czy przy występowaniu dużej wilgotności powietrza). Prawidłowe działanie układu zapłonowego wpływa także na pracę silnika w czasie jazdy (przy przyspieszaniu czy hamowaniu) oraz stan katalizatora (jego żywotność) czy, jakże ważny dla każdego, parametr zużycia paliwa.
Sprawność układu zapłonowego nabiera szczególnego znaczenia w silnikach dostosowanych do zasilania paliwami gazowymi. Jednostka napędowa zasilana LPG czy CNG wymaga większego napięcia zapłonowego, by zjonizować i przebić przerwę wypełnioną mieszanką gazowo-powietrzną pomiędzy elektrodami świecy zapłonowej. Innymi słowy zapłon mieszanki gazowo-powietrznej jest trudniejszy i wymaga większej energii wyładowania („lepszej iskry”). Dzieje się tak z uwagi na zwiększoną rezystancję (opór elektryczny) mieszanki gazowo-powietrznej w stosunku do benzynowo-powietrznej.
Firma Nagaz Stefanowski, dzięki wieloletniemu doświadczeniu w obsłudze pojazdów wyposażonych w samochodowe instalacje gazowe, świetnemu wyposażeniu w postaci profesjonalnych urządzeń diagnostycznych (MOT firmy Bosch, analizatorów spalin Sun i Bosch) oraz wyspecjalizowanych narzędzi warsztatowych dedykowanych do obsługi i naprawy układów zapłonowych jest w stanie zdiagnozować i skutecznie naprawić każdy układ wysokiego napięcia, nawet w najnowocześniejszych jednostkach napędowych stosowanych w samochodach.
Nagaz Stefanowski oferuje różnego rodzaju usługi w zakresie diagnostyki, obsługi i naprawy układów wysokiego napięcia (zapłonowych). Są to między innymi:
- pełna diagnostyka (przegląd) układu zapłonowego w samochodzie,
- diagnostyka cewki/cewek układu zapłonowego oraz ich wymiana,
- sprawdzenie i wymiana przewodów wysokiego napięcia (zapłonowych),
- sprawdzenie stanu świec zapłonowych oraz ich wymiana,
- diagnostyka (sprawdzenie) kopułki rozdzielacza aparatu zapłonowego,
- diagnostyka (sprawdzenie) palca rozdzielacza aparatu zapłonowego.
- Nie należy ignorować początkowych objawów wskazujących na niedomaganie układu zapłonowego, ponieważ nierównomierna praca jednostki napędowej w czasie jazdy czy na biegu jałowym mogą z czasem doprowadzić do utrudnionego rozruchu silnika lub całkowitego braku możliwości uruchomienia oraz poważnego uszkodzenia jednostki napędowej lub jej osprzętu.
- Układ zapłonowy musi być utrzymywany w dobrym stanie technicznym.
- W przypadku samochodów z instalacją gazową należy:
- okresowo kontrolować układ zapłonowy,
- wymieniać jego elementy eksploatacyjne (zużywające się) - przewody zapłonowe, kopułkę i palec rozdzielacza, cewkę czy cewki zapłonowe - w zależności od zastosowanego rozwiązania),
- sprawdzać co 10-15 tys. km stan świec zapłonowych i w razie potrzeby wymieniać je na nowe.
Poprawne działanie samochodowej instalacji gazowej jest ściśle powiązane z prawidłową pracą silnika na benzynie. Użytkowanie samochodu na LPG wymaga szczególnej troski o stan układów zapłonowego i benzynowego, o czym kierowcy często zapominają. Samochodowa instalacja gazowa jest dodatkowym systemem, który współpracuje z fabrycznymi układami w samochodzie. Jej działanie jest więc w bardzo dużym stopniu zależne od prawidłowej pracy silnika na benzynie, co sprowadza się do prawidłowej pracy układu wysokiego napięcia (zapłonowego) i podstawowego układu paliwowego, czyli benzynowego. Niestety wiele niedomagań objawiających się podczas pracy silnika na gazie jest spowodowanych usterkami właśnie w obrębie tych dwóch układów. Dlatego bardzo ważne jest utrzymywanie układu benzynowego i zapłonowego w prawidłowej kondycji, gdyż problemy z nimi związane, objawiające się na LPG, nie są objęte gwarancją samochodowej instalacji gazowej. Auto nie działające prawidłowo na benzynie nie ma prawa działać poprawnie na LPG. Dlatego tylko jednoczesne prawidłowe działanie trzech podstawowych układów w silniku dostosowanym do zasilania LPG tzn.: benzynowego, zapłonowego i gazowego daje gwarancję bezawaryjnego, bezpiecznego i taniego użytkowania samochodu napędzanego autogazem w długim okresie.